در حال بارگذاری

هدایت تحصیلی

نحوه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

ازآنجایی که انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در دوره نهم انجام می گردد و سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش آموز رقم خواهد خورد لذا همکاری دانش آموز، والدین، مدیر،  مشاور و معلمین دبیرستان مورد نیاز می باشد. به همین منظور جلسه ای با والدین گرامی ترتیب داده می شود تا اطلاعات لازم در این خصوص تبادل گردد. هدایت تحصیلی در پایه نهم شامل پنج نمون برگ مجزا می باشد که با توجه به امتیازاتی که به هر کدام از این نمون برگها اختصاص داده شده است تا امتیاز کامل 100 برای دانش آموزان لحاظ می گردد. بعد از وارد شدن در سایت آموزش پرورش تصمیم نهایی براساس امتیازات و اولویت انتخاب رشته ای برای دانش آموزان در سیستم آموزش پرورش لحاظ می گردد. لذا توجه داشته باشید انتخاب رشته بر اساس علاقه، استعداد، نیاز وامکانات منطقه ای خواهد بود و همچنین انتخاب نهایی و توسعه متوازن رشته ها و ظرفیت منطقه ای در اولویت بندی تعداد پذیرفته شدگان تاثیر مستقیم خواهد داشت.

عملکرد درسی بر اساس میانگین نمرات پایان ترم : این بخش شامل 35 امتیاز می باشد که با توجه به نمره خام پایان ترم تمامی دروس با توجه به اولویت رشته ای به جز آمادگی دفاعی در پایه هفتم و هشتم و نهم برآورد می گردد. نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب دو محاسبه خواهد شد. بنابراین نمرات خام پایان ترم بالاتر دانش آموزان در پایه های هفتم و هشتم و نهم در بالاتر رفتن این امتیاز تاثیر بسزایی دارد.

آزمونهای مشاوره ای(تونایی و رغبت) : این بخش شامل 30 امتیاز می باشد. طی سال تحصیلی پایه نهم دو آزمون توانایی و رغبت توسط دبیرستان و مشاور و از طریق سایت مربوطه اجرا می گردد که سوالات و تاریخ برگزاری آزمون توسط آموزش وپرورش تعیین می گردد. در آزمون توانایی، استعداد و توانایی ذاتی تحصیلی_شغلی دانش آموز مشخص می گردد و در آزمون رغبت، علاقمندی و گرایش ذاتی دانش آموز به رشته های تحصیلی_شغلی تعیین می گردد.

نظر دبیران : این بخش شامل 10 امتیاز می باشد. که توسط معلمان مربوطه در هر درس با توجه به عملکرد درسی دانش آموز در طول سال برآورد می گردد. در هر رشته با توجه به دروس اصلی و پایه هر رشته چند درس در اولویت قرار دارند نمراتی که هر معلم در هر درس از 10 نمره به دانش آموز می دهد میانگین گرفته می شود و از 10 نمره برآورد می گردد. این دروس شامل علوم_ ریاضی_ مجموعه دروس ادبیات_مطالعات اجتماعی_ کارو فناوری_ عربی و دین و زندگی می باشد.

نظر دانش آموز: این بخش شامل 10 امتیاز میباشد . دانش آموزان با توجه به علاقمندی و اولویت انتخابی خودشان در سه شاخه:

  1. شاخه کارو دانش شامل رشته های زمینه صنعت، خدمات کشاورزی وهنر
  2. شاخه فنی و حرفه ای شامل رشته های زمینه صنعت ؛خدمات کشاورزی و هنر
  3. شاخه نظری شامل رشته های زمینه ادبیات وعلوم انسانی، علوم ومعارف اسلامی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک

این 3 شاخه در مجموع شامل 12 رشته میباشد که والدین طبق نمون برگ شماره 3، اقدام به انتخاب و الویت بندی می نمایند.که اولین انتخاب بالاترین امتیاز وبه ترتیب تا آخرین انتخاب، امتیازات کم می شوند.

تذکر: ( تمام 12 رشته به ترتیب اولویت در لیست اولویت بندی قرار گیرند و هیچکدام را نبایدحذف کرد در صورتیکه دانش آموز رشته های دیگر را انتخاب نکند مشاور و مدیر دبیرستان این اجازه را دارند گزینه های مربوط را تکمیل کنند چون در صورت عدم تکمیل گزینه های مربوط ، فرم هدایت تحصیلی صادر نمی گردد).

نظر اولیاء: این بخش شامل 5 امتیاز میباشد. اولیای گرامی باتوجه به علاقمندی و اولویت بندی خودشان 5 رشته، انسانی ، ریاضی، تجربی، فنی و حرفه ای و کارو دانش را از اولین تا پنجمین رشته اولویت بندی می نمایند؛

اولین رشته که اولین اولویت والدین می باشد 5 امتیاز، دومین رشته 4 امتیاز، سومین رشته 3 امتیاز، چهارمین رشته 2 امتیاز و پنجمین رشته 1 امتیاز داراست.

تذکر: ( تمام 5 رشته باید به ترتیب اولویت در لیست اولویت بندی قرار می گیرند و هیچ کدام را نباید حذف نمود در صورتیکه دانش آموز رشته های دیگر را انتخاب نکند، مشاور و مدیردبیرستان این اجازه را دارند که گزینه های مربوط را تکمیل کنند چون در صورت عدم تکمیل گزینه های مربوط، فرم هدایت تحصیلی صادر نمی گردد).

نظر مشاور: این بخش شامل 10 امتیاز مشاور دبیرستان با توجه به شناختی که از دانش آموز درمورد استعداد و علاقمندی هایش کسب می نماید و همچنین با توجه به امتیازی که دانش آموز در موارد قبلی توضیع داده شده، بدست آورده است امتیازی از 1 تا 10 برای دانش آموزدر هر رشته اختصاص می دهد. در نهایت امتیازی تا سقف 100 برای دانش آموز منظور می گردد که با توجه به ظرفیت محدود در هر رشته، ازامتیازات بالاتر به پایین برای دانش آموزان به صورت کامپیوتری انتخاب رشته صورت می گیرد.

گزارش ترافیک